Op verkenning in Zuid-Afrika

22 maart 2017

De mondiale dag 2017 stond in het teken van Zuid-Afrika. ’s Morgens vertrokken we met z’n allen met Air GBS richting Zuid-Afrika. Voor 4 euro vlogen de piloten Liliane en Elly ons heen en terug. Ginds aangekomen trokken we een hele dag op ontdekkingstocht. In het natuur- en bewegingspark (bij juf Karine) konden we ravotten tussen de wilde knuffeldieren. Bij de mama van Charne-Lee proefden we van een heel speciaal ijsje. Juf. Elly leerde ons met een ppp van alles over het verleden en heden van Zuid-Afrika. Bij juf Sabine knutselden we van oude koffiepads een mooie, mysterieuze halsketting. Met de Zuid-Afrikaanse taal maakten we dan weer kennis via een kruiswoordraadsel bij juf Kim. Boem boem boemboemboem. Dat juf Inge (en alle leerlingen ondertussen ook) geweldig djembé kan spelen, dat weten we nu. De hele dag klonken deze tromgeluiden doorheen de school en buurt. De leerlingen van het lager luisterden ook naar George De Smul, een van de bezielers van Born In Africa. Hij vertelde over het werk van zijn dochter Isabelle in Zuid-Afrika. Zij zorgt ervoor dat een 400-tal arme kinderen er naar school kunnen. De opbrengst van onze sjachermarkt zal dit jaar aan deze actie geschonken worden. De kleinsten genoten nog van een prachtige poppenkastshow, gespeeld door de mama van Silke en Milan.De Zuid-Afrikaanse vlag tekenen, luisteren naar een prachtig verhaal, … Er was een heel gevarieerd aanbod om Zuid-Afrika te verkennen. Om de dag af te sluiten dansten de kleuters en de leerlingen van de eerste graad nog de Ghoempie en de leerlingen van de tweede en derde graad (en de leerkrachten) lieten zich volledig gaan met de Waka Waka.

Een dikke proficiat voor iedereen die deze fijne dag in elkaar gestoken heeft en eraan meegeholpen heeft.

Bekijk hier alle foto’s.