175 jaar gemeentelijk onderwijs

12 juni 2019

Sinds 1844 wordt er in onze Eksel gemeentelijk onderwijs ingericht. Wat vroeger begon met twee klasjes, is uitgegroeid tot een gezellige dorpsschool waar alle kinderen basisonderwijs kunnen volgen. Dit werd gevierd met een sfeervolle academische zitting in de Geer. Enkele oud-leerkrachten waren ook aanwezig: Clement Dierick, Henri Rubens en Georges Ulenaers. Directeur Kathleen opende de zitting en vervolgens konden we luisteren naar burgemeester Jan Dalemans en Vlaams minister Lydia Peeters. Vlaams minister van onderwijs, Hilde Crevits, kon niet aanwezig zijn. Zij wenste ons proficiat middels een videoboodschap. Oud-leerling Jan Cornelissen bracht een muzikaal intermezzo en Bèr Stalmans vertelde een anekdote van toen zijn vader nog naar de gemeenteschool ging. Daarna kregen we een filmpje te zien waarin enkele oud-leerlingen, die in het buitenland terecht gekomen zijn, vertelden over hun tijd aan de GBS . Er werd afgesloten met een receptie en de opening van de tentoonstelling.

Bekijk hier alle foto’s.