IN DE KIJKER

25 jaar geleden opgestart! Jaarlijks organiseren we een uitwisselingsproject met onze vrienden uit Namur, van de 'école des frères'. Onze leerlingen logeren een weekje in Namen en hun leerlingen verblijven een weekje in Eksel. Een fantastisch project.

19 november 2019

Vandaag werden op de speelplaats nieuwe banken geplaatst onder de bomen. Hier kunnen we weer gezellig met z’n allen bij elkaar zijn. Ze werden alvast getest en goed bevonden. >>> Lees meer

11 november 2019

Zoals onze directrice het zo mooi zei in haar toespraak, vinden we het aan de GBS heel belangrijk om af en toe eens stil te staan rond het thema ‘oorlog en vrede’. De 11 novemberherdenking hoort daar natuurlijk ook bij. Enkele leerlingen hielpen met de bloemenhulde aan het monument. Ze lazen voor de talrijke aanwezigen […] >>> Lees meer

Op bezoek in Namur! 2017 27 maart - 30 maart

Maandag 27 maart

Met een heerlijk zonnetje en nadat we tijdelijk afscheid hadden genomen van onze ouders, zijn we aan onze busrit begonnen richting het station van Hasselt. Eenmaal aangekomen in het station moesten we niet lang wachten alvorens we onze reis verder konden zetten met de trein. Overstappen in Luik om vervolgens juist voor de middag aan te komen in het station van Namen, perfect op schema! Hier stonden de leerlingen van Namen ons op te wachten voor een eerste kennismaking. Na een korte wandeling richting de school wachtte ons een lekker belegd broodje. In de namiddag volgden nog allerlei spelletjes om de school en elkaar beter te leren kennen. Voor we het goed en wel beseften, luidde het laatste belsignaal en gingen de leerlingen voor het eerst met de gastgezinnen mee naar huis. Spannend! Dit is nog niet het einde van de dag want vanavond worden de leerlingen al terug verwacht op de citadel van Namen voor een leuke wandeling. Quelle super vue! A demain…

Bekijk hier de foto’s.

Dinsdag 28 maart

Na een leuke wandeling op de citadel met een fantastisch uitzicht keerden de leerlingen moe maar voldaan terug naar het gastgezin. De volgende ochtend waren de rollen even omgedraaid. De leerlingen moesten even wachten op de leerkracht i.p.v. andersom. Hij had namelijk een klein probleem met het sluiten van de deur. Na verloop van tijd was dit probleem verholpen en kon de dag uiteindelijk toch goed beginnen. De activiteit van vandaag was een project over stripverhalen. Ze moesten samen met de Naamse kinderen een eigen strip ontwerpen. De leerlingen werden hiervoor bijgestaan door een leerkracht van de Schone Kunsten. Stap voor stap werkten ze om een mooi resultaat te bekomen. Na deze creatieve activiteit keerden de leerlingen terug naar het gastgezin om morgen weer klaar te zijn voor een nieuwe dag. A demain…

Woensdag 29 maart

Vandaag zagen we elkaar weer op school, de ene was al wat frisser dan de andere. Er stond ons een wandeling te wachten naar de citadel van Namen. Dit was vermoeiender als gedacht want het was voornamelijk bergop. Eens aangekomen, wachtte ons een boeiende rondleiding door een gids om de geschiedenis van de citadel op te snuiven. Zo hebben we de ondergrondse gangen bezocht en een rondleiding gekregen met een treintje. Hierna keerden we terug naar de school. Gelukkig ging het deze keer iets gemakkelijker omdat het bergaf was. In de namiddag gaan de leerlingen nog enkele activiteiten doen met het gastgezin of samen met de andere gastgezinnen. Encore une nuit et une journée…

Bekijk hier de foto’s.

Donderdag 30 maart

Vandaag wachtte de leerlingen alweer een lange wandeling richting de bowling. Iedereen was zichtbaar vermoeid door het vele wandelen.  Eens aangekomen bij de bowling konden de leerlingen zich volledig uitleven en speelden ze zelfs een spel in de disco! De meesters hebben een goed voorbeeld gegeven want na afloop van beide spelletjes eindigden ze bovenaan(zie foto). Nadat we onderweg terug even onze batterijen hadden opgeladen, dankzij onze picknick, volgde er nog een stadsspel. Tijdens het stadsspel kregen de leerlingen foto’s van gebouwen en een plan van de stad. Aan de hand van deze informatie moesten de leerlingen de gebouwen zoeken en de locatie aanduiden op het plan. Na afloop werden we nog getrakteerd op een lekker ijsje. Hierna was het alweer tijd om te vertrekken naar het gastgezin om onze koffers te pakken. Vanavond volgt het blij weerzien met onze ouders onder een stralende zon. Met een lekker hapje en drankje kunnen we onze ervaringen delen met elkaar tijdens de verbroederingsavond. In juni verwelkomen we de leerlingen uit Namen en zorgen we ervoor dat zij bij ons ook een leuke tijd beleven. A la prochaine…